VOLG ONS:

Bekijk ons manifest Open het manifest

  • Home
  • Nieuws
  • Speciaal mailadres RWS voor renovatie Heinenoordtunnel

Nieuws

Speciaal mailadres RWS voor renovatie Heinenoordtunnel

8 mei 2019

Rijkswaterstaat stelt een speciaal mailadres in voor ondernemers die willen reageren op de grootscheepse renovatie van de Heinenoordtunnel. Die toezegging deed Marjolein Brandt  van Rijkswaterstaat tijdens de Algemene Ledenvergadering van de OHW op 8 mei jl.

Brandt was met haar collega Peter van der Ham aanwezig om een update te geven over de renovatie van de tunnel. Deze staat voor 2023 en 2024 op de planning. De renovatie is noodzakelijk om de 50 jaar oude tunnel te laten voldoen aan de Landelijke Tunnel Standaard. Die heeft betrekking op techniek, veiligheid, bereikbaarheid en kosten en baten.


De ingrijpende renovatie begint met de aanleg van het middentunnelkanaal, een snelle, veilige en afgesloten vluchtroute in geval van calamiteiten. Een deel van de tunnel wordt daarvoor omgebouwd. In 2023 wordt ook het nieuwe dienstgebouw gebouwd en worden installaties vernieuwd.


In de zomer van '23 en '24 wordt de tunnel twee weken lang volledig afgesloten. Dat zorgt voor hinder die vergelijkbaar is met de normale spits buiten de zomermaanden, sprak Van der Ham.


Tijdens de renovatie blijft het openbaar vervoer wel rijden, er worden extra bussen ingezet. Ook is het plan om een bergingswagen standby te hebben om voertuigen in geval van een aanrijding zo snel mogelijk van de weg te halen.  Aan het bedrijfsleven wordt gevraagd het gebruik van de fiets en openbaar vervoer te stimuleren bij hun werknemers. De fietstunnel blijft open tijdens de renovatie.


Rijkswaterstaat wil in 2020 concreet samenwerken met het bedrijfsleven zodat de regio bereikbaar blijft. Vanaf 2021 moet daarover al worden gecommuniceerd zodat iedereen goed op de hoogte is. Ondernemers krijgen ook een 'communicatie-toolkist' om klanten en werknemers steeds met de juiste informatie op de hoogte te stellen.


Op de vraag van Brandt en Van der Ham om zoveel mogelijk mee te denken en met goede plannen te komen, liet Simon van der Mark van Van der Mark Transport weten dat hij nooit een reactie heeft gekregen op de ideeën die hij eerder al heeft gelanceerd. Van der Ham zegde toe dat uit te zoeken. Een vast mailadres waar alles samenkomt, moet deze kritiek voorkomen, gaf Brandt aan.


Leonardo Zanoni van Slaapboulevard Kwakernaat wilde weten of een bedrijf omzetdaling door de renovatie kan verhalen. Rijkswaterstaat hoopt dat dat niet nodig is door goede afspraken te maken. Sander Ros adviseerde verder te kijken dan alleen de Hoeksche Waard 'omdat het noorden en zuiden ook voor een enorme aanwas op de A29 zorgen'.


Andere suggesties waren gratis openbaar vervoer en een vrije doorgang door de Kiltunnel. Dat laatste is tijdens de afsluiting zeker het geval, maar RWS moet deze inkomstenderving wel vergoeden aan de Kiltunnel, gaf Van der Ham aan.


Heeft u vragen en/of suggesties dan kunt u mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 


Hierbij de PowerPoint presentatie van RwS

 

 

 

Gemaakt met door Schot Marketing & Communicatie