Skip to main content

Nieuws

Blijf op de hoogte

OHW-leden sluiten het jaar af met breinweetjes bij golfclub

Met een goed bezochte Eindejaarsbijeenkomst heeft de OHW donderdag 7 december jl. het jaar 2023 afgesloten. Ruim 80 ondernemers kwamen bijeen in het restaurant van Golfclub Cromstrijen waar OHW-voorzitter Frank van den Ouden het jaar puntsgewijs memoreerde en verkoop-filosoof Harrie van Heck de nodige marketing en sales-weetjes meegaf voor het nieuwe jaar.

In zijn openingswoord blikte de OHW-voorzitter kort terug op het afgelopen jaar. Eén waarin het woord bereikbaarheid een belangrijke rol speelde, vooral tijdens de renovatie van de Haringvlietbrug en direct daarna de afsluiting van de Heinenoordtunnel. ,,Een aantal van onze bestuursleden is daar uitermate druk mee geweest,’’ richtte hij zich tot secretaris Filip den Eerzamen en commissievoorzitter bereikbaarheid Raymond van Galen. ,,Dat heeft zeker resultaat gehad.’’

Van den Ouden noemde ook de twee Hoeksche Inspiratiedagen in Strijen en Oud-Beijerland die de moeite waard waren en waar contact met regionale schooljeugd is gelegd. Andere mooie initiatieven zijn de Starterscampus, het top 20-bedrijvenoverleg met als doel te komen tot een Economic Board in de Hoeksche Waard en de afspraken over lokaal inkopen door de gemeente. ,,Ook dat heeft effect. Juist vandaag kwam het bericht dat een regionale onderneming de BHV-activiteiten bij de gemeente gaat uitvoeren.’’


Het brein

Van den Ouden gaf daarna het woord aan Harrie van Heck voor een presentatie over ‘Technologie en het (ver)kopende brein’. Hij geeft neurosales-trainingen en legde uit wat er gebeurt in je brein als het om kopen en verkopen gaat. Met de woorden ‘Na vanavond is je leven nooit meer hetzelfde’ wist hij de toehoorders direct aan zich te binden.

Van Heck begon met een portret van Steve Jobs, mede-oprichter van Apple en de man van de ‘Think different’-campagne uit 1997. ,,Een echte andersdenker, een dwarsdenker, die wist dat technologie ons zou helpen om de wereld te veranderen. Toch kan ons brein innovaties maar moeilijk accepteren. Ons brein wil dingen passend maken door dat wat niet past uit te sluiten.’’

Technologische ontwikkelingen brengen enorme veranderingen met zich mee, terwijl we nog maar een deel van de mogelijkheden gebruiken, gaf Van Heck aan. ,,Daar is meer voor nodig: visie, mogelijkheden, motivatie en een actieplan. Dat leidt tot succes. Elk bedrijf dat ontwikkeling centraal heeft staan, groeit.’’


Contact

Op het gebied van kopen en verkopen, leerde Van Heck dat het aantal contactmomenten met een klant bepaalt wat je verkoopt. ,,Dus na het eerste contact, de volgende dag bellen, na twee weken weer contact zoeken en na zes weken kijken hoe het is gegaan.’’ Uit universitair onderzoek blijkt dat de belangrijkste redenen om iets niet te kopen zijn: geen aandacht (92%), geen initiatief (88%), afspraak niet nakomen (78%) en niet deskundig (76%). Voor maar 21% is de prijs bepalend.

Met de woorden ‘Doe er je voordeel mee om ook de Hoeksche Waard nog meer te laten renderen,’’ sloot Van Heck zijn presentatie af. www.hecx.nl

Daarna was het hoog tijd voor een drankje en een goede maaltijd. Daar was in de keuken van Golfclub Cromstrijen hard aan gewerkt. Een variatie aan gerechten stond keurig uitgestald op lange tafels zodat iedereen binnen korte tijd van het eten kon genieten en ongedwongen met elkaar verder sprak.

 

Tekst: Joke Waltmans, Text Only
Foto's: Spencer Lips, Interlink groep 







Lid worden